Een succesvol agrarisch trio: Roelof, Christiaan en Aad-Jan

Als gemeente gaan we uit van de eigen kracht van onze inwoners en de kracht van hun sociale netwerk. Dit betekent dat inwoners zoveel mogelijk hun best doen om zelf hun problemen de baas te worden. Voor wie er zelf niet uitkomt, bieden we als gemeente altijd ondersteuning.

Onder de noemer ‘Samen Krachtig’ werken de collega’s binnen het Sociaal Domein samen om die ondersteuning zo goed mogelijk te regelen.

Deze keer aandacht voor het team Actief voor Werk dat samenwerkt met Terra Start. Zij helpen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar passend werk. Het gaat dan met name om leerlingen die graag werken en willen leren, maar er niet zo van houden om in de schoolbanken te zitten. Door een mooie mix van opleiding, begeleiding én bemiddeling helpen ze hun leerlingen aan werk. 

Klenckehoeve

Roelof Lucas is eigenaar van boerderij de Klenckehoeve in Oosterhesselen. De boerderij is een spil in de samenwerking met Terra Start. Op de Klenckehoeve leren leerlingen dieren te verzorgen en gereedschap te gebruiken en te onderhouden. En ze maken kennis met akkerbouw en de (melk)veehouderij. De opleiding wordt afgesloten met een certificaat Agrarisch Assistant en Bosmaaien.

Fluitend naar mijn werk

Christiaan Huisman heeft de opleiding op de boerderij van Roelof gevolgd en heeft er nu een vaste baan. “Ik ben met pijn en moeite geslaagd, want ik ben niet zo’n studiebol”, lacht Christiaan. “Maar ik ben wel heel enthousiast en goed in mijn werk. Ik werk hier nu drie jaar en ga elke dag fluitend naar mijn werk. Het is echt super hier!” “Christiaan is inderdaad heel enthousiast”, beaamt Roelof. “Hij zet zich niet voor 100 maar wel voor 140% in op de boerderij. Het is mooi om te zien hoe hij hier zijn draai heeft gevonden, maar soms moet wel even gewoon de rem er op!”

Succesvolle opleiding

Aad-Jan Lufting is docent bij Terra Start. Hij is zelf eigenaar van een jongvee-opfokbedrijf in Den Hool en geeft elke vrijdag lessen op de Klenckehoeve. “Het project loopt nu vier jaar”, vertelt Aad-Jan, “en is succesvol. “Het liefst hebben we natuurlijk dat leerlingen doorstromen naar verdere scholing en bij zo’n 15% van de leerlingen lukt dat ook. De andere 85% vindt inderdaad werk op een boerderij. Gelukkig is er volop vraag naar arbeidskrachten, hebben we een goed netwerk en een prima samenwerking met de gemeente Coevorden. Dat zorgt er samen voor dat veel van onze leerlingen aan het werk kunnen. Eenmaal geslaagd gaan de leerlingen aan de slag bij een boerderij die zo dicht mogelijk bij hun woonplaats ligt. Dat kan dus ook buiten de gemeente Coevorden zijn.”

Wapperende handen

Veel van de leerlingen hebben moeite met lezen en schrijven. “Die vinden hun uitdaging dan ook niet in theoretisch onderwijs”, vervolgt Aad-Jan. “Die lopen het liefst tussen de koeien op het land of werken op de trekker. “Dat klopt  helemaal”, lacht Christiaan. “Ik laat ook het liefst mijn handen wapperen, daar word ik echt gelukkig van!”

Trotse koppies

Door de week laat Roelof wat werk op zijn boerderij liggen, zodat de leerlingen op vrijdag aan de slag kunnen. Behalve Aad-Jan is Roelof er ook zelf bij als de leerlingen aan de slag gaan. Niet iedere boer is geschikt om zo’n groep te begeleiden of zelfs maar op zijn boerderij te laten. “Boeren zijn inderdaad best hebberig op hun eigen erf”, grijnst Roelof. “En je moet ook een klik hebben met de doelgroep. Het zijn allemaal verschillende persoonlijkheden. Soms met een wat moeilijke achtergrond. Het geeft mij veel voldoening als ze dan na de opleiding ook aan de slag kunnen. Je ziet ze hier groeien. Het leukst is nog wel de uitreiking van de certificaten. Dat doen we hier op de boerderij, met ouders en familie erbij. Ik vind het fantastisch om die trotse koppies dan te zien!"

Van boerenhulp naar schipper

De vrijdag op de Klenckehoeve start om 09.00 uur met een kopje koffie of thee. “We kletsen dan even bij over het wel en wee van de afgelopen week en gaan dan aan de slag”, aldus Aad-Jan. “We verzorgen en voeren het vee en dan volgt er een les. Dat kan over van alles gaan, bosmaaien, onkruid wieden of werken met een kettingzaag. Ook dat soort werk maakt deel uit van de opleiding. Halverwege de opleiding kun je wel al zien welke specialiteit leerlingen hebben, welk werk ze het leukst vinden en waar ze het best op hun plek zijn. En soms komen ze erachter dat ze eigenlijk hun hele leven al een andere droom hebben. Ook prima. We stimuleren ze dan om die droom achterna te jagen. Zo kan het gebeuren dat ze hier als boerenhulp beginnen en uiteindelijk als schipper aan het werk gaan. Ook prima toch.”