Heijmans werkt aan voet-/fietstunnel stationsgebied Coevorden

Willem Jansen is projectmanager van Heijmans, de aannemer die de voet-/fietstunnel in het stationsgebied van Coevorden gaat aanleggen.  De eerste vraag aan Willem: hoe schuif je een 28 meter lange tunnel onder een bestaande spoorlijn door?

“Heel voorzichtig, met een vaartje van 6 meter per uur”, lacht Willem. “Voor het publiek is dat altijd een spectaculair moment. En het klinkt misschien raar, maar dat is het voor ons niet. We doen het natuurlijk vaker. Het meest spannende voor ons is: hoe is het weer komende winter? Gaat het vriezen of gaat het dooien?”

De in te schuiven tunnelmoot wordt voorgebouwd in de toekomstige toeritbak. Het bouwen van die bak begint op 1 oktober 2018. De wanden van de bak worden CSM-wanden. CSM is een afkorting van Cutter Soil Mix wanden. In goed Nederlands: wanden die zijn gemaakt van grond, vermengd met een cement-watermengsel.

“Zulke wanden kun je zonder trillingen en met zo min mogelijk geluidshinder aanbrengen”, vervolgt Willem. “Dat is in Coevorden belangrijk, omdat er veel omwonenden in het Stationsgebied zijn. Omdat er water wordt gebruikt, is het voor ons belangrijk dat de temperatuur niet te ver onder het vriespunt komt. Vandaar dat de weersomstandigheden tijdens het bouwen van de tunnelmoot en de krappe planning voor ons spannender zijn dan het inschuiven van de tunnelmoot zelf tijdens het paasweekend.” Het weekend waarin we de tunnel gaan inschuiven is natuurlijk wel het meest spectaculaire onderdeel van het gehele werk.

De toeritbak bestaat uit een bodem met vier zijmuren. De bak wordt gebouwd als omhulsel van de uiteindelijke toeritbak van de tunnel. In het paasweekend van 2019 wordt de tunnel uit de toeritbak onder de drie sporen door geschoven.

“Het is echt een heel technisch verhaal”, aldus Willlem. “Best moeilijk om uit te leggen. Ook omdat er heel wat bij komt kijken. Als we de bodem van de toeritbak maken bijvoorbeeld, moet die niet op het grondwater gaan drijven. Daar nemen we dus maatregelen voor. En zo zijn er veel meer zaken. Gelukkig hebben we veel ervaring en doen we dit meerdere keren per jaar. Van alle tunnels die we bouwen komt 80% onder een spoor te liggen. Wat dat betreft is Coevorden dus niet uniek. De tunnel komt op de plek waar nu de fietsenstalling is. Die verhuist naar de andere kant van het stationsgebouwtje.”

In opdracht van gemeente Coevorden en ProRail bouwt Heijmans de voet-/fietstunnel. Daarnaast werkt ook BAM in het Stationsgebied. “Met al die partijen is het belangrijk dat we goede afspraken met elkaar maken. We werken daarom nauw samen met Henk-Jan ten Brink, de projectleider van de gemeente Coevorden. Die heeft alles in het vizier en daar houden we goed contact mee.”

Voordat de tunnel er is, wordt er heel wat grond uitgegraven. “In de lucht kan iedereen kijken, onder de grond niet. We weten dus niet wat we tegen kunnen komen. Daarom graven we onder toezicht van een archeoloog. De grond onder de sporen is al vaker omgespit, daar verwachten we niet veel bijzonders. Maar het zou best kunnen dat er op andere plekken nog oude fundaties liggen. En natuurlijk doen we explosievenonderzoek. Dat doen we op elke plek waar we de grond in gaan. Veiligheid gaat voor alles!”

De tunnel wordt op 2 september 2019 opgeleverd. “Nadat wij de ruwbouw hebben gedaan, moet de tunnel natuurlijk nog afgewerkt worden”, aldus Willem. “De trappen bijvoorbeeld moeten er nog in, wanden worden nog betegeld, vloeren moeten bestraat worden. Al met al duurt het dus nog wel even voordat de tunnel echt helemaal af is. De afwerking van de tunnel zit niet in het contract van Heijmans.

Als Heijmans aan het werk gaat met de tunnel, richten ze ook een ‘kantoortje’ in. “Dat komt aan de Parallelweg in een bestaand pand dat we tijdelijk huren. We zijn van plan om daar ook een inloopspreekuur te houden voor inwoners die vragen hebben. Of gewoon de plannen eens willen bekijken. Als het zover is, laten we dat natuurlijk weten. Iedereen is er dan van harte welkom!”