ProRail werkt aan het stationsgebied Coevorden

Ze lagen keurig op een rijtje. Vijf sporen bij het treinstation van Coevorden. Sinds de spoorbrug is aangelegd, een eindje verderop bij de Euroterminal, zijn twee ervan overbodig.

“En die hebben we dus weggehaald”, aldus Ruud van Hees, bouwmanager van ProRail. “Spoor 1 en 2 kennen de treinreizigers wel. Daar stap je in voor de trein richting Emmen of Zwolle. Het 3e spoor wordt zo af en toe gebruikt maar moet wel vervangen worden. Spoor 4 en 5 worden niet meer gebruikt. Een derde spoor blijft wel nodig als inhaalspoor of als er een trein met pech blijft staan, dan moet je daar wel omheen kunnen. Daar is zo’n extra spoor wel handig voor! “

Zo min mogelijk hinder

Begin augustus begon ProRail met het ‘afkoppelen’ van de sporen 3, 4 en 5. Er werd een weekend dag en nacht gewerk. Er reden dan ook geen treinen tussen Mariënberg en Emmen. “Dat heeft niet alleen te maken met het werk in Coevorden”, aldus Ruud. “Er werd ook gewerkt aan projecten in Gramsbergen en Nieuw-Amsterdam. We proberen werk altijd zo veel mogelijk te combineren. Op die manier beperken we de hinder voor de reiziger.

Erkende aannemers

Het werk dat ProRail aan de sporen uitvoert is een deel van de vernieuwing van het hele stationsgebied. De fietsenstalling wordt ook verplaatst, en er komt een fiets- en voetgangerstunnel die het centrum en het EDS-plein verbindt. Verder wordt de omgeving ook aangepast. Voor het werk aan de verschillende projecten schakelt ProRail erkende aannemers en ingenieursbureaus in. Dat zijn allemaal specialisten die de techniek achter het spoor kennen.   

Win-win situatie

ProRail is verplicht om elk spoor dat ergens ligt te onderhouden. Dus ook spoor 4 en 5 in Coevorden die helemaal niet meer gebruikt worden. “Doordat die sporen nu weg kunnen en de grond teruggaat naar de gemeente Coevorden creëren we een win-win situatie”,  aldus Ruud. “Het project wordt dan ook door beide partijen gefinancierd.”

Duurzaamheid

Veiligheid en betrouwbaarheid waren altijd al belangrijke punten voor ProRail. “Daar hebben we nu ook duurzaamheid aan toegevoegd”, vervolgt Ruud. “In Coevorden gebruiken we de rails, bovenleiding en betonnen dwarsliggers van spoor 4 voor het nieuwe spoor 3. Dat komt daar goed uit. Ook nog bruikbare materialen die we niet gelijk opnieuw kunnen gebruiken, gaan naar een opslagplaats. Een soort Marktplaats. Binnen ProRail kunnen we daar ‘shoppen’ voor materiaal dat ergens nodig is. Materiaal dat echt verouderd is, wordt gerecycled.”

Vuurwerk

Om de sporen te verwijderen, moeten ze doorgeslepen worden. “Vooral  in het donker ziet dat er spectaculair uit”, lacht Ruud. “De vonken die dat oplevert laten een mooi vuurwerk zien. Natuurlijk nemen we nu het zo droog is goede maatregelen om te voorkomen dat er brand ontstaat. We zijn op alles voorbereid.”

Spoorwegovergangen gesloten

In de weekenden van 11 augustus en 22 september is er geen treinverkeer tussen Emmen en Mariënberg. “Sommige werkzaamheden kunnen niet tegelijk met treinverkeer worden uitgevoerd. We werken in die weekenden dan 52 uur achter elkaar. De rest van de tijd werken we gewoon overdag.”

Informatie

ProRail vindt het belangrijk inwoners goed op de hoogte te houden van de werkzaamheden. Omwonenden ontvangen nieuwsbrieven. Op hun website www.prorail.nl staan de afsluitingen van spoorwegovergangen vermeld. “De gemeente meldt op hun website, Facebook en Twitter ook wanneer er overgangen gesloten zijn. Als inwoners vragen hebben, kunnen ze gerust contact met ons opnemen. Dat kan via www.prorail.nl/contact of het gratis telefoonnumer (0800) 776 72 45.

Het ligt er weer mooi bij

Als ProRail klaar is met hun werkzaamheden is het de beurt aan Heijmans. Dat bedrijf plaatst de voet-/fietsgangerstunnel die het centrum met het EDS-plein verbindt.

“Af en toe zal er zeker wat overlast zijn, maar het is ook wel interessant om de werkzaamheden te bekijken”, aldus Ruud. “En als we allemaal ons werk gedaan hebben, ligt de omgeving van het station in Coevorden er weer mooi bij!”