Digitaal Opkopers Loket

Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Als u handelt in goederen, moet u zich daarom melden bij de gemeente. Het melden gaat vanaf nu via het Digitaal Opkopersloket (DOL). Via het DOL kunt u zich eenvoudig aanmelden als handelaar. Het aanmelden is betrouwbaar en veilig.

Aanmelden Digitaal Opkopers Loket

Ga naar de website van het DOL om u aan te melden. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. De gemeente en politie ontvangen hiervan een melding. De gemeente neemt contact met u op om dit te controleren. Het DOL voldoet aan de wetgeving van De Wet Bescherming Persoonsgegevens. De gemeente bewaart uw gegevens. De gegevens zijn alleen toegankelijk voor medewerkers van de gemeente en eventueel de politie.

Digitaal Opkopers Register

U bent als handelaar daarnaast verplicht een registratie van uw aan- en verkopen te maken. Hiervoor kunt u gebruik maken van het Digitaal Opkopers Register. In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen.