Digitaal Opkopers Loket

Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij de gemeente kunt aanmelden: via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).

Wat is het Digitaal Opkopers Loket

Als u handelt in goederen, dan bent u verplicht om u bij de gemeente te melden als handelaar. Het melden gaat vanaf nu via het Digtaal Opkopersloket. Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwebaar en veilig. Via het DOL kunt u zich eenvoudig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvang de gemeente en politie een melding. De gemeente neemt, ter controle, contact met u op. Het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van De Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie.

Aanmelden Digitaal Opkopers Loket

U kunt zich aanmelden voor het Digitaal Opkopers. Klik hier en maak een account aan. Daarna vult u uw gegevens in.

Naast aanmelden bij de gemeente, bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw aan- en verkopen te maken. De manier waarop u dat doet is vrij, maar nu kunt u ook gebruik maken van het Digitaal Opkopers Register. In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen.