Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen

Beschrijving

In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl.

Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen.

Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen.

In sommige gevallen moet de gemeente uw persoonsgegevens toch doorgeven. Ook als u geheimhouding heeft aangevraagd. Dit gebeurt als overheidsinstellingen uw gegevens willen hebben. Bijvoorbeeld de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

De gemeente mag geen einddatum aan de geheimhouding geven.

Aanvragen

Geheimhouding van uw persoonsgegevens vraagt u schriftelijk aan. Bij uw aanvraag zit een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.

Ook als u de geheimhouding wilt stopzetten geeft u dat schriftelijk door. Stuur dan ook weer een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee.

Als u de aanvraag digitaal doet, hou dan uw DigiD inloggegevens bij de hand. Als u nog geen DigiD heeft, kunt u deze aanvragen via de DigiD-pagina. Bij de gemeente Coevorden kunt u inloggen met uw DigiD-inlogcode. Voortaan kunt u met DigiD naar steeds meer overheidsinstellingen op internet.

Voorwaarden

U kunt alleen geheimhouding aanvragen voor:

  • uw eigen persoonsgegevens
  • de persoonsgegevens van uw kinderen tot 16 jaar

Jongeren vanaf 16 jaar moeten zelf een aanvraag tot geheimhouding indienen.

Hoe lang gaat het duren?

De gemeente verwerkt de geheimhouding binnen 4 weken.

Kosten

Het aanvragen van geheimhouding is gratis.

Contact

U vraagt de geheimhouding schriftelijk aan bij de gemeente.

Of regel het via DigiD. Vul hiervoor het online formulier in. U krijgt daarna automatisch een ontvangstbevestiging. Een aantal gegevens is al ingevuld op het formulier. Bijvoorbeeld uw naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum. Dit zijn de gegevens waarmee u in de basisregistratie personen ingeschreven staat. De aanvraag gaat helemaal digitaal. U hoeft hiervoor dus niet meer naar het gemeentehuis.

Wet en regelgeving

Formulieren

Meer informatie