Aangifte doen van overlijden
Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt.
Beschrijving
Een overlijden moet u melden aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit vóór de begrafenis of crematie. Meestal doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente past dan de basisregistratie personen (BRP) aan.
Online aangifte doen
Als begrafenisondernemer kunt u nu online aangifte doen van overlijden. Hiervoor heeft u eHerkenning eh2+ nodig. Daarvoor moet u eerst worden aangemeld in de begraafplaatsadministratie en hebben wij meer gegevens van u nodig. Neem daarvoor eerst contact op met de collega's van de begraafplaatsadministratie.
Aanvragen
U neemt het volgende mee:
- B-enveloppe (een enveloppe voor het CBS. Hierin is een formulier gevoegd waarop de geneeskundige de doodsoorzaak vermeldt)
- Het geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet
- Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden, afgegeven door de arts of gemeentelijk lijkschouwer
- Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de Officier van Justitie dat het lichaam is vrijgegeven en een verklaring van de gemeentelijke lijkschouwer
- Als uitstel van crematie/begrafenis noodzakelijk is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door de burgemeester
- Als er sprake is van ontleding: een wilsbeschikking en een verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding
- Eventueel het trouwboekje voor het bijwerken van gegevens overlijden
Voorwaarden
U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Wilt u de overledene eerder begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de officier van justitie en van de burgemeester nodig. Wilt u de overledene later begraven of cremeren? Dan heeft u alleen toestemming van de burgemeester nodig.
Kosten
Aangifte doen van overlijden is gratis. Een gewaarmerkte kopie van de overlijdensakte kost € 15,70 (tarief 2023).
Contact
Heeft u vragen? Neem contact op met team Burgerzaken. Bel met 140524 of stuur een email naar info@coevorden.nl.
Wet en regelgeving
Meer informatie
- Informatie over het 24/7 BZ Contactcenter
- Vind de contactgegevens van een ambassade, consulaat of andere vertegenwoordiging
- Informatie over legalisatie van buitenlandse documenten, per land
- Informatie over overlijden in het buitenland
- Informatie over overlijden
- Informatie over erfenissen
- Wat moet ik allemaal regelen checklist