Betalingsachterstanden? Wees er op tijd bij!

Een betalingsachterstand kan snel ontstaan. Het is belangrijk om financiële problemen te voorkomen en er op tijd bij te zijn. We kunnen u hierbij helpen.

Gemeentes krijgen melding

Sinds januari 2021 hebben gemeenten in Nederland betalingsachterstanden eerder in beeld. Toen wijzigde namelijk de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening waardoor gemeenten melding krijgen van betalingsachterstanden bij zorgverzekeraars, energie- en drinkwaterbedrijven, woningcorporaties en particuliere verhuurders. De gemeenten zijn vanaf dat moment verplicht om de betreffende inwoners na zo’n melding een hulpaanbod te doen.

Preventiemedewerker

Als wij zo’n melding hebben ontvangen sturen we eerst een brief. Daarop kunt u reageren als u overweegt om hulp aan te nemen. Onze preventiemedewerker neemt dan contact met u op. Hij/zij bezoekt ook mensen thuis om samen te kijken of de gemeente hulp kan bieden. 

We kunnen u helpen

Misschien heeft u recht op aanvullingen op uw inkomen. Een medewerker van de gemeente Coevorden kan u hierbij helpen. En kan u ook helpen bij het regelen van betalingsachterstanden. Voor een check op alle regelingen (gemeentelijke regelingen, toeslagen, een passende zorgverzekering en energiecontract) kunt u heel gemakkelijk De VoorzieningenWijzerexterne-link-icoon invullen.

Een afspraak maken

U kunt een afspraak maken voor gratis hulp en advies. We vertellen dan wat we kunnen doen. U bepaalt altijd zelf of u een afspraak wilt.

Contact

Wilt u meer informatie? Bel dan met de gemeente Coevorden via het algemene nummer 140524 en vraag naar onze preventiemedewerker of stuur een mail naar vroegeropaf@coevorden.nl.