Digitaal Opkopers Loket en Digitaal Opkopers Register
Aanmelden Digitaal Opkopers Loket
Bent u als ondernemer handelaar in tweedehands spullen? Dan moet u zich als handelaar aanmelden bij de gemeente. Dit doet u gratis en simpel via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Ook moet u uw inkoop, verkoop en voorraad bijhouden in het Digitaal Opkopers Register (DOR). Daarbij helpt u de politie, OM en gemeente bij de aanpak van verkoop van gestolen spullen (heling). Een melding wordt direct doorgezet aan de politie. Zo krijgt u geen gestolen spullen in uw voorraad.
Ga naar de website van het DOL om u aan te melden. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. De gemeente en politie ontvangen hiervan een melding. De gemeente neemt contact met u op om dit te controleren. Het DOL voldoet aan de wetgeving van De Wet Bescherming Persoonsgegevens. De gemeente bewaart uw gegevens. De gegevens zijn alleen toegankelijk voor medewerkers van de gemeente en eventueel de politie.
Digitaal Opkopers Register
U bent als handelaar daarnaast verplicht een registratie van uw aan- en verkopen te maken. Hiervoor kunt u gebruik maken van het Digitaal Opkopers Register. In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen.
Meld u gratis aan voor het DOL en DOR via ik ben handelaar.
Waarom aanmelden?
Werken met het DOR is voor alle betrokkenen het makkelijkst. Voor u is het gratis en u krijgt inzicht in uw voorraad. Ook voorkomt u politiecontroles in uw zaak. U bent verplicht om gekochte tweedehands spullen, 3 dagen te bewaren. Daarna mag u deze doorverkopen.
Voordeel voor de politie is dat zij via het systeem mee kunnen kijken. De periode van 3 bewaardagen gebruikt de politie om te kijken of het gestolen spullen zijn. Is dit het geval? Dan haalt de politie de gestolen spullen op en starten zij een onderzoek.
U kunt ook zelf controleren of aangeboden tweedehands spullen als gestolen aangemeld staan. Kijk op Stop Heling of download de app ‘stopheling’.
Toezicht en handhaving
De gemeente en politie controleren of u gebruik maakt van het DOR. Ook controleren zij of u de goede gegevens invult. Verder kunnen zij uw register vergelijken met het magazijn. Heeft u tijdens de controle uw zaken niet op orde? Dan wordt u vaker gecontroleerd en loop u risico op een boete.
Voor klanten en opkopers
Gaat u iets verkopen aan een handelaar in tweedehands spullen? De handelaar moet dan uw gegevens aanmelden. De handelaar vraagt daarom uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs). Gebeurt dit niet, dan is de handelaar strafbaar. U kunt dus geen spullen verkopen aan een handelaar zonder u te legitimeren.
Gaat u iets kopen van een handelaar in tweedehands spullen? Dan worden uw identiteitsgegevens door de handelaar opgenomen in het in- en verkoopregister. Deze gegevens zijn alleen door Politie, boa’s en de handelaar in te zien. Wordt uw identificatiebewijs gekopieerd? Dan legt de handelaar een filter over uw identiteitsbewijs. Hierdoor is te herkennen dat het een kopie is. Op deze manier wordt voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van uw persoonsgegevens.
Meer weten?
- Informatie over de registratieplicht op de website van het CCV.
- Video over het DOR van het Ministerie van Justitie.