Geld of spullen inzamelen voor een goed doel

Wilt u een collecte of inzamelactie organiseren?

Als u een collecte of inzamelactie wilt organiseren, dan moet u een vergunning bij de gemeente aanvragen. Dit heet een collectevergunning. De gemeente let bij uw aanvraag op:
•    Het doel van de inzameling.
•    Wat er over uw organisatie bekend is.
•    Het gewenste tijdstip.
Voor inzamelingen in besloten kring heeft u geen vergunning nodig.
De gemeente geeft alleen vergunningen af in periodes waarin geen landelijke collectes gepland zijn. Kijk hiervoor in het collecterooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Er mag per week slechts één collecte plaatsvinden.

Aanvragen

U vraagt de vergunning digitaal aan. Dien uw aanvraag minimaal 8 weken van tevoren in, als persoon met DigiD of als organisatie met eHerkenning. Voor meer informatie, kijk op onze eHerkenning pagina.

Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden voor het inzamelen van geld of spullen zijn:

  • U gebruikt collectebussen die verzegeld zijn.
  • U moet tijdens het collecteren een kopie van de vergunning en een identiteitsbewijs kunnen tonen.
  • De vergunning is maximaal 1 week geldig.
  • U geeft de opbrengst van de collecte door aan de gemeente.
  • Alleen verenigingen of stichtingen kunnen een collectevergunning aanvragen.

Kosten

Een collectevergunning kost € 41,50 (tarief 2024).

Contact

Heeft u vragen? Neem contact op met team Economie & Leefbaarheid. Bel naar 140524 of kijk op onze contactpagina.

Wet en regelgeving

Meer informatie