Trouwen of geregistreerd partnerschap

Gaat u trouwen? Van harte gefeliciteerd! Als u in de gemeente Coevorden trouwt, is het belangrijk om een aantal zaken te regelen en goed voor te bereiden. Alle belangrijke zaken vindt u op deze pagina. In de informatie spreken we over trouwen. Voor een geregistreerd partnerschap gelden dezelfde voorwaarden.

U kunt uw plannen al 1 jaar voor uw trouwdag melden. Meld het uiterlijk 2 weken van tevoren. Hieronder leest u hoe u uw huwelijk kunt melden. U doet ook meteen de verplichte ‘melding voorgenomen huwelijk’ (vroeger heette dit ook wel ‘in ondertrouw gaan’) en betaalt de kosten.

Om een melding te doen, heeft u het volgende nodig:

  • DigiD-inloggegevens van u en uw partner.
  • Geldige identiteitsbewijzen van u en uw partner.
  • Duidelijke kopieën van de geldige identiteitsbewijzen van uw getuigen. Minimaal twee getuigen en maximaal vier getuigen. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn. Zijn de getuigen nog niet bekend op het moment dat u de melding doet? Dan mag u deze kopieën ook later nasturen.
  • De gewenste datum, het tijdstip en locatie van de voltrekking.
  • De afspraakbevestiging van uw eigen gekozen locatie. Dit is niet nodig bij trouwen in het gemeentehuis Hof van Coevorden of MFC ‘de Brink’ in Sleen.
  • Uw keuze voor de trouwambtenaar. Als u geen keuze wilt maken, kunt u ‘geen voorkeur’ aanklikken.

 

U betaalt de kosten met iDeal. Als de betaling niet lukt, moet u de melding opnieuw doen.

Melding huwelijk met DigiD

Heeft u geen DigiD? Kijk dan op de pagina DigiD aanvragen. Als u de melding liever niet online doet, kunt u contact opnemen met ons. U krijgt dan formulieren toegestuurd. In dit geval wordt de datum pas gereserveerd als de formulieren ingevuld en ondertekend zijn ontvangen. Neem contact op via telefoonnummer 14 0524 en vraag naar de afdeling Burgerzaken om dit te regelen.

U kunt geen online melding bij ons doen wanneer u of uw partner in het buitenland woont

Hebben u en uw partner wel de Nederlandse nationaliteit? Dan meldt u uw huwelijk bij de gemeente Den Haag. De gemeente Den Haag stuurt de melding door naar ons. Als wij deze hebben ontvangen, nemen wij contact met u op om de datum te reserveren. Ook nemen we met u door welke documenten nog ingeleverd moeten worden.

Na uw melding controleert de gemeente of u aan alle voorwaarden voldoet en of u met elkaar kunt trouwen. Als er nog documenten ontbreken dan nemen wij contact met u op. Bijvoorbeeld als uw gegevens in de Basisregistratie personen (BRP) onvolledig zijn. Als deze documenten uit het buitenland moeten komen, kan dit veel tijd in beslag nemen. Houd hier rekening mee.

In de gemeente Coevorden heeft u verschillende mogelijkheden om te trouwen. Er zijn twee vaste trouwlocaties binnen de gemeente. Het gemeentehuis Hof van Coevorden in Coevorden en de trouwzaal in het Multi Functioneel Centrum (MFC) ‘de Brink’ in Sleen. Wanneer u kiest voor één van deze locaties bij uw melding, wordt deze automatisch voor u gereserveerd.

Wilt u uw huwelijk op een zelfgekozen (vrije) locatie houden, dan moet u deze zelf reserveren. Vraag aan de locatiebeheerder een bevestiging van de afspraak. Deze moet u uploaden in uw melding. De gemeente controleert of de locatie geschikt is. Kiest u voor een locatie waar nog niet eerder huwelijken zijn voltrokken? Neem dan telefonisch contact met ons op via 14 0524. Het kan zijn dat u bij een thuislocatie vergunningen nodig heeft. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van een tent.

In de melding geeft u uw voorkeur aan voor de trouwambtenaar. Bekijk de informatie over onze trouwambtenaren. We houden zoveel mogelijk rekening met uw voorkeur. Is de trouwambtenaar van uw voorkeur niet beschikbaar? Dan nemen wij contact met u op. Heeft u geen voorkeur dan kunt u dat ook aangeven. 

Het is mogelijk om een trouwambtenaar uit een andere gemeente te benoemen voor uw huwelijk. Wel moet hij of zij beëdigd zijn door de rechtbank en al eerder een huwelijk hebben voltrokken. 

Twee à drie weken voor het huwelijk bespreekt u met de trouwambtenaar wat uw wensen zijn rondom de ceremonie. Ook zal de trouwambtenaar van u informatie vragen zodat er een persoonlijke toespraak gemaakt kan worden. De trouwambtenaar neemt contact met u op. 

Trouwt u gratis op maandagmorgen? Dan kunt u geen voorkeur voor een trouwambtenaar doorgeven.

De kosten voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap zijn:

  • Maandag t/m vrijdag: € 467,80
  • Zaterdag en buiten kantooruren: € 740,40
  • Maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur, zonder ceremonie: gratis

Aanvullende kosten (optioneel):

  • Getuige van de gemeente (per getuige): € 28,50
  • Trouw-/partnerschapsboekje: € 20,35
  • Trouwambtenaar uit andere gemeente (extra kosten): € 139,85

(tarieven 2021)

Kosteloos trouwen

Op maandagochtend om 09.00 uur en 09.30 uur kunt u kosteloos trouwen in een spreekkamer in het gemeentehuis. De eenvoudige ceremonie is met beide echtgenoten/partners en maximaal vier getuigen, zonder gasten, gastdame en toespraak. Voorwaarde voor een gratis huwelijk is dat één van beide partners staat ingeschreven in de gemeente Coevorden.

Na het sluiten van uw huwelijk verandert uw achternaam niet. U kunt wel gebruik maken van de achternaam van uw partner. Dat heet ook wel naamgebruik. In uw online melding kunt u uw keuze duidelijk maken.

Heeft u vragen over uw reservering, melding of documenten? Neem dan contact op met de afdeling burgerzaken via telefoonnummer 14-0524 of info@coevorden.nl.