Trouwen of geregistreerd partnerschap

Gaat u trouwen? Van harte gefeliciteerd! Als u in de gemeente Coevorden trouwt, is het belangrijk om een aantal zaken te regelen. Zo bent u goed voorbereid. Alle belangrijke zaken vindt u op deze pagina. In de informatie spreken we over trouwen. Voor een geregistreerd partnerschap gelden dezelfde voorwaarden.

Uw huwelijk online melden

U kunt uw plannen al 1 jaar voor uw trouwdag melden. Meld het op zijn laatst twee weken van tevoren. U moet de verplichte ‘melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap’ invullen. De melding heette vroeger ‘in ondertrouw gaan’. U betaalt bij de online melding ook gelijk de kosten.

Om een melding te doen, heeft u het volgende nodig:

  • DigiD-inloggegevens van u en uw partner.
  • Geldige identiteitsbewijzen van u en uw partner.
  • Duidelijke kopieën van de geldige identiteitsbewijzen van uw getuigen. Minimaal twee getuigen en maximaal vier getuigen. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn. 
  • De gewenste datum, de tijd en plaats van de voltrekking.
  • De afspraakbevestiging van uw eigen gekozen plaats. Dit is niet nodig bij trouwen in het gemeentehuis Hof van Coevorden of MFC ‘de Brink’ in Sleen.
  • Uw keuze voor de trouwambtenaar. Als u geen keuze wilt maken, kunt u ‘geen voorkeur’ aanklikken.

U betaalt de kosten met iDeal. Als de betaling niet lukt, moet u de melding opnieuw doen.

Trouwlocaties

In de gemeente Coevorden heeft u verschillende mogelijkheden om te trouwen. Er zijn twee vaste trouwlocaties binnen de gemeente, één in Coevorden en één in Sleen.

Wanneer u kiest voor één van deze locaties bij uw melding, reserveren wij deze automatisch voor u.

Wilt u uw huwelijk op een zelf gekozen (vrije) locatie houden, dan moet u deze zelf reserveren. Vraag aan de locatiebeheerder een bevestiging van de afspraak. Deze moet u uploaden in uw melding. 

Trouwlocatie Coevorden

De trouwzaal in Coevorden bevindt zich in het gemeentehuis Hof van Coevorden.

Trouwlocatie Sleen

De trouwzaal in Sleen bevindt zich het Multi Functioneel Centrum (MFC) de Brink.

Trouwambtenaren

In de melding geeft u uw voorkeur aan voor de trouwambtenaar. Bekijk de informatie over onze trouwambtenarenexterne-link-icoon. We houden zoveel mogelijk rekening met uw voorkeur. Is de trouwambtenaar van uw voorkeur niet beschikbaar? Dan nemen wij contact met u op. Heeft u geen voorkeur dan kunt u dat ook aangeven. 

Het is mogelijk om een trouwambtenaar uit een andere gemeente te benoemen voor uw huwelijk. Wel moet hij of zij beëdigd zijn door de rechtbank en al eerder een huwelijk hebben voltrokken. 

Twee à drie weken voor het huwelijk bespreekt u met de trouwambtenaar wat uw wensen zijn rondom de ceremonie. Ook zal de trouwambtenaar van u informatie vragen zodat hij of zij een persoonlijke toespraak kan maken. De trouwambtenaar neemt contact met u op. 

Trouwt u gratis op maandagmorgen? Dan kunt u geen voorkeur voor een trouwambtenaar doorgeven.

Meest gestelde vragen

  • Maandag t/m vrijdag: € 504,85
  • Zaterdag en buiten kantooruren: € 797,15
  • Maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur, zonder ceremonie: gratis 

Tarieven 2024

  • Getuige van de gemeente (per getuige): € 30,70
  • Trouw-/partnerschapsboekje: € 22,35
  • Trouwambtenaar uit andere gemeente (extra kosten): € 150,70

(tarieven 2024)

Op maandagochtend om 09.00 uur en 09.30 uur kunt u gratis trouwen in een spreekkamer in het gemeentehuis. De simpele ceremonie is met beide echtgenoten/partners en maximaal vier getuigen, zonder gasten, gastdame en toespraak. Voorwaarde voor een gratis huwelijk is dat één van beide partners staat ingeschreven in de gemeente Coevorden.

Na het sluiten van uw huwelijk verandert uw achternaam niet. U kunt wel gebruik maken van de achternaam van uw partner. Dat heet ook wel naamgebruik. In uw online melding kunt u uw keuze duidelijk maken.

Dan kunt u geen online melding bij de gemeente Coevorden doen. Hebben u en uw partner wel de Nederlandse nationaliteit? Dan meldt u uw huwelijk bij de gemeente Den Haagexterne-link-icoon. De gemeente Den Haag stuurt de melding door naar ons. Als wij deze hebben ontvangen, nemen wij contact met u op om de datum te reserveren. Ook nemen we met u door welke documenten u nog moet inleveren.

Na uw melding controleert de gemeente of u aan alle voorwaardenexterne-link-icoon voldoet. Ook controleren ze of u met elkaar kunt trouwen. Als er nog documenten ontbreken dan nemen wij contact met u op. Als deze documenten uit het buitenland moeten komen, kan dit veel tijd in beslag nemen. Houd hier rekening mee.

Contact

Heeft u vragen over uw reservering, melding of documenten? Neem dan contact op met de afdeling burgerzaken via telefoonnummer 140524 of info@coevorden.nl.