Gemeente aansprakelijk stellen/ Verzoek om schadevergoeding

Heeft u schade aan uw eigendom opgelopen of bent u betrokken geweest bij een ongeval door toedoen van de gemeente? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Schade aan uw kleding doordat u bent gevallen over een losliggende stoeptegel;
  • Schade aan uw auto door een ongeluk als gevolg van een slecht wegdek;
  • Schade aan uw auto veroorzaakt door een vuilniswagen of een ander gemeentelijk voertuig;
  • Schade aan uw eigendom door werkzaamheden uitgevoerd door de gemeente.

In deze gevallen heeft u mogelijk recht op een schadevergoeding. Om te kunnen beoordelen of u hiervoor in aanmerking komt, dient u ons als gemeente aansprakelijk te stellen.

Hoe stelt u de gemeente aansprakelijk ?

Dit doet u door het online formulier in te vullen. Dit kan met uw DigiD (als persoon), eHerkenning (als bedrijf, vereniging of stichting) of zonder DigiD. Kijk voor meer informatie op onze eHerkenning paginaexterne-link-icoon.

Op een andere manier contact opnemen

Als het niet lukt om het formulier digitaal in te vullen, kunt u ook een e-mail sturen naar info@coevorden.nl

Geef in de mail aan dat het om een schademelding gaat. In onderstaand overzicht ziet u welke gegevens u in de e-mail moet invullen.

Wat hebben wij nodig om uw verzoek om schadevergoeding te kunnen behandelen?

U geeft in uw schademelding aan:

  • In uw melding over de schade vertelt u ons:
  • Wanneer u schade had: de datum en het tijdstip;
  • Waar u schade had: de plek;
  • Waardoor de schade kwam: een beschrijving van hoe de schade is ontstaan;
  • Wat de schade is: uitleg van de kapotte spullen of letsel;
  • Bewijs van de schade: dit kunnen foto’s zijn van de schade, offertes of bonnen voor reparatie of vervanging van uw kapotte spullen, een politieverslag (bij een ongeluk), en misschien zijn er getuigen geweest?';
  • Uw naam en adres;
  • Uw telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken;
  • Uw e-mailadres.

Wat gebeurt er nadat u de gemeente aansprakelijk heeft gesteld?

Wij onderzoeken uw schademelding. Soms hebben we hiervoor externe deskundigen nodig. Zoals bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij.

Is de conclusie dat wij aansprakelijk zijn voor de schade die u heeft gehad? Dan vergoeden wij de kosten (helemaal of gedeeltelijk).

Hoe lang gaat het duren?

Het is niet te zeggen hoe lang het duurt om een besluit te nemen op uw schadeverzoek. Een eenvoudig schadeverzoek kunnen we sneller afhandelen dan ingewikkelde verzoeken.

Niet tevreden met het antwoord op uw schadeverzoek?

Dan kunt u de zaak voor de burgerlijke rechter brengen. Wilt u meer informatie? Dan kunt u terecht bij het Juridisch Loket.

Klachten/meldingen over openbare ruimte

Heeft u geen schade maar wel overlast? Zoals bijvoorbeeld een stoeptegel die los ligt? Of een fietspad waar het onveilig is omdat er takken op liggen? Zit er misschien een gat in de weg?

Dan kunt u dit melden op de pagina Melding over openbare ruimte indienen.

Contact

Heeft u vragen? Dan kunt u bellen met 140524 en vragen naar de medewerker Verzekeringen. Of stuur een e-mail naar info@coevorden.nl