Tarief op restafval

Op 1 januari 2025 voert de gemeente Coevorden een tarief op restafval in. Hoeveel afvalstoffenheffing u straks betaalt hangt af van hoe vaak u restafval weggooit. Door uw afval goed te scheiden, houdt u minder restafval over. Restafval wordt verbrand. Dit wordt steeds duurder. Die kosten berekenen we door aan onze inwoners. Afval scheiden is dus beter voor het milieu én voor uw portemonnee.

Weetje: op dit moment is 70% van ons restafval eigenlijk geen restafval, maar herbruikbare grondstoffen.

Situatie vanaf 1 januari 2025 containers aan huis

Type tariefBedragen 2025
Vast tarief per jaar€ 215,00
Variabel tarief per lediging restafvalcontainer€ 9,60

Situatie vanaf 1 januari 2025 (ondergrondse) verzamelcontainers

Type tariefBedragen 2025
Vast tarief per jaar€ 215,00
Variabel tarief per inworp€ 2,40

De afvalstoffenheffing bestaat per 1 januari 2025 uit een vast tarief en een variabel tarief. Deze tarieven samen vormen het totaalbedrag dat u betaalt voor het inzamelen en verwerken van uw afval.

Vast tarief

Het vaste bedrag is voor iedereen gelijk, per huishouden, ongeacht uw gezinsgrootte en hoeveel afval u weggooit. Hiervan betalen we alle kosten voor het inzamelen, verwerken en recyclen van ons afval, behalve voor restafval. Met deze opbrengst kunnen we ook alle faciliteiten beschikbaar stellen, zoals afvalcontainers, vuilniswagens en de milieustraten.

Variabel tarief

Het variabele tarief heeft betrekking op uw restafval. U betaalt straks per lediging van uw restafvalcontainer of per inworp in de (ondergrondse) verzamelcontainer voor restafval. Hoe beter u uw afval scheidt, hoe minder restafval u overhoudt. Zo heeft u zelf invloed op de hoogte van de totale variabele kosten.

Rekentool

Met de rekentool berekent u eenvoudig wat u per jaar betaalt aan afvalstoffenheffing. Voor het variabele tarief maakt u een inschatting hoe vaak u uw restafvalcontainer aan de straat zet. Of hoe vaak u restafval in de (ondergrondse) verzamelcontainer gooit.

In de Area Afval-app kunt u vanaf 2025 zien hoe vaak u uw restafvalcontainer heeft aangeboden. Of hoe vaak u een inworp heeft gedaan in de verzamelcontainer voor restafval. 

Rekenhulp afvalkosten

Lediging restafvalcontainer

Het aantal ledigingen van uw restafvalcontainer registeren wij door middel van een chip op de container. De vuilniswagen registreert deze chip tijdens het ledigen. Weet u niet zeker of uw container gechipt is of heeft Area een label aan uw container gehangen? Neem dan contact op met Area Reiniging. Vanaf oktober ledigt Area Reiniging niet langer restafvalcontainers zonder werkende chip.

Vanaf 1 januari 2025 rijdt Area Reiniging iedere twee weken langs voor een ledigingsronde. Zo kunt u wennen aan het nieuwe afvalinzamelsysteem. U bepaalt zelf wanneer u uw restafvalcontainer aan de straat zet. Zo heeft u invloed op het variabele deel van de afvalstoffenheffing.

Zet uw container alleen aan de weg als deze vol is. 

Afrekening afvalstoffenheffing

Aan het begin van het jaar ontvangt u een aanslag voor de afvalstoffenheffing. Vanaf 2025 bestaat deze uit twee delen, namelijk een vast deel voor dat jaar en een variabel deel voor het jaar ervoor. Omdat we in 2025 pas een tarief op restafval invoeren, betaalt u in 2025 alleen de vaste kosten voor dat jaar. De variabele kosten over 2025 worden begin 2026 in rekening gebracht. In 2026 ontvangt u dus een aanslag met de vaste kosten voor 2026 en de variabele kosten over 2025.

Bespaartips

  • Zet uw restafvalcontainer alleen aan de weg als deze vol is. U betaalt namelijk per lediging en niet op basis van gewicht.
  • Gebruik 60-liter zakken. Gooi alleen volle restafvalzakken in de (ondergrondse) verzamelcontainer.
  • Moeite met afval scheiden? Kijk eens op afvalscheidingswijzer.nlexterne-link-icoon of neem contact op met de gemeente voor een afspraak met een afvalcoach.

Algemene vragen

Vanaf 1 januari 2025 betaalt u per lediging van uw restafvalcontainer. Of per restafvalzak die u in een ondergrondse container gooit. Hoe beter u uw afval scheidt, hoe minder restafval u overhoudt. Zo heeft u invloed op het variabele deel van uw afvalstoffenheffing.

We willen zoveel mogelijk afval (grondstoffen) hergebruiken en zo min mogelijk restafval overhouden. Dat is beter voor het milieu. Afval scheiden is ook goed voor uw portemonnee. Restafval wordt verbrand en dat wordt steeds duurder. Door uw afval goed te scheiden, houden we minder restafval over. Dat scheelt in de kosten die we aan u doorberekenen. 

Op 1 januari 2025.

Diftar is een afkorting voor een afvalsysteem met gedifferentieerde tarieven (verschillende tarieven). De uitwerking verschilt per gemeente. In Coevorden knippen we de afvalstoffenheffing vanaf 2025 op in 2 delen, namelijk in een vast en variabel deel. Dit zijn gedifferentieerde tarieven. Wij noemen het ‘tarief op restafval’, omdat dit duidelijker omschrijft waar het om gaat, maar het is dus hetzelfde als diftar.

Veel gemeenten werken al jarenlang met een tarief op restafval. Dit blijkt goed te werken. Cijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat in die gemeenten minder restafval overblijft. De hoeveelheid gescheiden afval neemt dus toe. Inwoners zijn zich meer bewust van de gevolgen van afval op het milieu, de kosten voor het verwerken en de invloed van hergebruik.

We kunnen alleen pmd nascheiden. Gft, textiel, oud papier en glas kunnen we niet uit het restafval halen. Wij vinden het belangrijk dat inwoners zich meer bewust zijn van de gevolgen van afval op het milieu, de kosten voor het verwerken en de invloed van hergebruik.

We verplichten u niet, maar moedigen u wel aan om een bijdrage te leveren aan het milieu. Door uw afval goed te scheiden, houdt u minder restafval over. Dit ziet u terug in uw variabele kosten.

Afvalstoffenheffing

  • Vast deel: dit bedrag betaalt u aan het begin van het jaar. Hiermee dekken we alle kosten voor ons afval, behalve voor restafval. Met deze opbrengst kunnen we ook alle faciliteiten beschikbaar stellen, zoals afvalcontainers, vuilniswagens en de milieustraten.
  • Variabel deel: dit bedrag betaalt u na afloop van het jaar. Hiermee dekken we alle kosten voor het inzamelen en verwerken van restafval. U betaalt vanaf 2025 een vast bedrag per lediging van uw restafvalcontainer of per restafvalzak die u in de (ondergrondse) verzamelcontainer gooit.

Hiermee dekken we alle kosten (inzamel-, vervoers- en verwerkingskosten) voor ons afval, behalve voor restafval. Maar bijvoorbeeld ook het beheer van onze milieustraten. 

  • Vast deel: dit deel betaalt u aan het begin van het jaar.
  • Variabel deel: dit deel betaalt u na afloop van het jaar.

Voorbeeld: in februari 2026 ontvangt u de aanslag voor het variabele deel van 2025 + het vaste deel van 2026. 

Laagbouw

Vanaf 1 januari 2025 rijdt Area Reiniging iedere 2 weken langs voor een ledigingsronde. Zo kunt u wennen aan het nieuwe afvalinzamelsysteem. U bepaalt zelf wanneer u uw restafvalcontainer aan de straat zet. Zo heeft u invloed op het variabele deel van de afvalstoffenheffing. 

Zet uw container alleen aan de weg als deze vol is

Uw restafvalcontainer is voorzien van een chip. Area Reiniging scant die chip bij iedere lediging. Zo kunnen we zien hoe vaak uw restafvalcontainer is geleegd. Op basis van die informatie wordt uw variabele deel van de afvalstoffenheffing bepaald.

Bij het uitvoeren van ons afvalbeleid en het verrekenen van de afvalstoffenheffing gebruiken wij uw persoonsgegevens. Wij gaan hier zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. We hebben met Area Reiniging en GBLT afspraken gemaakt welke gegevens wij met elkaar delen. En met welk doel. Hierin voldoen we aan alle wettelijke eisen. We hebben hiervoor een privacyverklaringexterne-link-icoon opgesteld.

Hoogbouw

U gebruikt uw milieupas om restafval ondergronds weg te gooien. Die data wordt opgeslagen en gebruikt voor het afrekenen van het variabele deel van de afvalstoffenheffing.

In de gemeente Coevorden moeten vorige bewoners de milieupas achterlaten in de woning. Deze is namelijk gekoppeld aan een woonadres, niet aan een bewoner. Is dit niet gebeurd? Vraag dan gratis een nieuwe milieupas aan via het Klant Contact Centrum van Area Reiniging, telefoon 0591 - 57 10 80 of info@areareiniging.nl. De oude milieupas wordt geblokkeerd.

Gaat u straks gebruikmaken van ondergrondse containers en heeft u nog geen milieupas? U ontvangt deze nog van Area Reiniging.   

Nee, want per 1 januari 2025 betaalt u per inworp. Wij raden u aan om uw restafval te verzamelen in een grotere afvalzak (60 liter).

Er zit geen weegsysteem in de ondergrondse containers. We kunnen het gewicht van uw afval dus niet wegen. Het inbouwen van een weegsysteem is erg duur én foutgevoelig.

We waarderen het als u storingen of problemen meldt. We kunnen het probleem dan verhelpen. Zet de afvalzak bij een storing niet naast de container, maar gooi deze in de dichtstbijzijnde ondergrondse container of neem de zak weer mee naar huis. Zo voorkomen we overlast door bijvoorbeeld ongedierte.

Als u uw zak restafval door een storing niet in de container kunt gooien, maar uw milieupas wel is gescand, dan kunt u dat melden bij Area Reiniging. Dit kan via de website van Areaexterne-link-icoon of bel naar 0591 - 571 080. Zij kunnen dit, indien nodig, corrigeren in het registratiesysteem.

Bij het uitvoeren van ons afvalbeleid en het verrekenen van de afvalstoffenheffing gebruiken wij uw persoonsgegevens. Wij gaan hier zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. We hebben met Area Reiniging en GBLT afspraken gemaakt welke gegevens wij met elkaar delen. En met welk doel. Hierin voldoen we aan alle wettelijke eisen. We hebben hiervoor een privacyverklaringexterne-link-icoon opgesteld. 

Hulp bij afval scheiden

Op de pagina luiers en medisch afval leest u wat de gemeente voor u kan betekenen.

Op de pagina luiers en medisch afval leest u wat de gemeente voor u kan betekenen. 

U kunt kwijtschelding aanvragen voor het vaste tarief en een deel van het variabele tarief. Vraag naar de mogelijkheden.

De afvalscheidingswijzer van Milieu Centraalexterne-link-icoon helpt u te bepalen welk afval in welke container hoort.

We werken hard aan voorzieningen om uw pmd, gft, glas, textiel en oud papier en karton gescheiden in te leveren. 

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de gemeente via info@coevorden.nl of 14 0524